Små företag, stor röst – så kommunicerar du som ett proffs (utan en hel marknadsavdelning)
5 smarta tips för tydligare och effektivare digital kommunikation
Du behöver inte vara ett stort bolag med en kommunikationsbudget på miljoner för att göra intryck. Med lite fingertoppskänsla, bra struktur och rätt verktyg kan du kommunicera som ett proffs – även om du är ensam i bolaget eller sitter i en mindre marknadsroll.
Här är fem saker du kan börja med direkt:
Sätt tonen
Hur ska ditt varumärke låta? Avslappnat? Seriöst? Personligt? Välj en röst och håll fast vid den.
Gör det lätt att känna igen dig
Återanvänd färger, typsnitt, bildstil och layout. Det skapar igenkänning utan att du behöver vara kreativ varje gång.
Använd mallar
För sociala medier, nyhetsbrev och presentationer. Det sparar tid och skapar tydlighet.
Planera (lite)
Du behöver inte ha ett årshjul, men en enkel innehållsplan för kommande veckor gör underverk.
Säg något som betyder något
Slösa inte bort en post på att “bara synas”. Berätta något, inspirera, visa något du gör eller något du lärt dig.
Det handlar inte om att låtsas vara större än du är. Det handlar om att kommunicera tydligt, ärligt och konsekvent. Då uppfattas du som proffsig – för att du faktiskt är det.
Vill du bli tydligare i hur du kommunicerar online?
Jag hjälper dig att hitta rätt ton, rätt format och rätt kanal – utan att krångla till det. Hör av dig så pratar vi vidare!

Hör av dig!
Är du nyfiken på hur jag skulle ta mig an ditt varumärke? Vill du ha en ny hemsida eller har du bara börjat fundera på nästa digitala steg?
Låt oss ta en kaffe och resonera kring dina behov.
Copyright © 2025 ahfeldt. All Rights Reserved.