Logotypens livslängd – när är det dags att göra om?

Din logotyp är inte bara en symbol. Den är ditt företags ansikte utåt. Men precis som trender och affärsstrategier förändras, kan även logotyper behöva en uppfräschning.

Många små och medelstora företag använder samma logotyp år efter år – ibland av vana, ibland av känslomässig koppling. Och visst, det är något fint i att hålla fast vid det som varit med från början. Men samtidigt: om logotypen inte längre speglar ditt företag som det ser ut idag, riskerar du att skicka fel signaler.

Har din logotyp hängt med i utvecklingen?

Företag utvecklas. Kanske har du bytt målgrupp, breddat ditt erbjudande eller tagit ett tydligare steg mot digital försäljning. Då är det rimligt att även den visuella identiteten hänger med. En logotyp som en gång kändes rätt kan med tiden börja kännas daterad eller svår att använda i nya kanaler.

Vanliga tecken på att det är dags för en uppdatering:

\

Den ser "gammal ut"

Form, färg eller typsnitt känns föråldrade.

\

Svår att använda digitalt

Den fungerar inte i små storlekar, är inte optimerad för webb eller ser otydlig ut på mobilskärm.

\

Inkonsekvent användning

Finns olika versioner i omlopp, olika färger, olika typsnitt – vilket gör att varumärket känns splittrat.

\

Speglar inte längre verksamheten

Du har växt ifrån logotypens stil eller budskap.

\

Du skäms lite för den

Du tvekar när du skickar ut ett offertdokument eller laddar upp en profilbild.

Redesign betyder inte att börja om från noll

En logotyp kan förnyas utan att förlora sin igenkänning. I många fall räcker det med att renodla, modernisera eller förbättra användbarheten. Det handlar inte om att radera det som varit – utan om att visa att företaget är aktivt, aktuellt och framåtblickande.

Så går en logotypuppdatering till

När jag hjälper kunder med redesign börjar vi alltid i det som redan finns. Vi pratar om känslan, målen och hur logotypen används i praktiken. Ibland räcker det med små justeringar – ibland tar vi fram något helt nytt. Oavsett är målet att du ska känna dig stolt över hur ditt företag syns utåt.

Är det dags att uppdatera din logotyp?

Jag hjälper dig ta reda på vad som behövs – och hur du kan lyfta ditt varumärke visuellt. Hör av dig så bokar vi ett förutsättningslöst första samtal!

Hör av dig!

Är du nyfiken på hur jag skulle ta mig an ditt varumärke? Vill du ha en ny hemsida eller har du bara börjat fundera på nästa digitala steg?

Låt oss ta en kaffe och resonera kring dina behov.

Copyright © 2025 ahfeldt. All Rights Reserved.