Hur ofta ska man egentligen kommunicera med sina kunder?

Det handlar inte om att höras mest – utan om att säga något när det faktiskt betyder något

“Vi borde bli bättre på att kommunicera.”

Den meningen hör jag ofta från företag. Och visst – det är lätt att känna att man borde göra mer. Fler inlägg, fler utskick, fler nyheter. Men frågan är: hur ofta är lagom? Och när blir det för mycket – eller för lite?

Här reder jag ut några vanliga missförstånd, delar med mig av mina insikter och ger dig några enkla riktlinjer för hur du kan hitta rätt rytm i din digitala kommunikation.

Problemet är sällan för lite innehåll – utan för lite plan

De flesta företag har massor att säga – men inget tydligt sätt att säga det på. Det är inte ovanligt att kommunikationen sker i ryck: ett inlägg när någon har tid, ett nyhetsbrev när det “var ett tag sen”, eller en kampanj när det börjar eka i inboxen. Resultatet? Oregelbundet, osammanhängande – och svårt att följa.

Vad är lagom frekvens?

Det beror såklart på kanal, målgrupp och innehåll. Men här är några tumregler jag brukar utgå från:

  • Sociala medier: 1–3 inlägg per vecka räcker långt om innehållet är relevant. Hellre kvalitet än kvantitet.
  • Nyhetsbrev: 1 gång i månaden är en bra rytm för de flesta mindre företag. Har du mycket att säga? Öka till 2.
  • Webbplatsen: Uppdatera nyheter, case eller blogginlägg minst 1 gång i kvartalet för att visa att ni är aktiva.

Det viktiga är inte exakt hur ofta – utan att det sker med tanke och konsekvens. Kommunikation bygger förtroende över tid, inte på en kampanj i april.

3 frågor att ställa innan du publicerar något

  1. För vem är det här? (Dina kunder? Ditt nätverk? Nya följare?)
  2. Varför ska de bry sig? (Vad får de ut av att läsa detta?)
  3. Vad vill vi att de ska göra sen? (Klicka? Tänka? Höra av sig?)

Om du inte kan svara på det – vänta hellre.

Vill du hitta ett sätt att kommunicera smartare?

Du behöver inte pumpa ut innehåll för att vara närvarande. Jag hjälper dig gärna skapa en kommunikationsrutin som funkar i verkligheten – med rätt innehåll, i rätt kanal, med rätt ton.

Hör av dig så snackar vi igenom dina behov – oavsett om du bara vill bli lite tydligare, eller behöver bygga upp hela strukturen från grunden.

Hör av dig!

Är du nyfiken på hur jag skulle ta mig an ditt varumärke? Vill du ha en ny hemsida eller har du bara börjat fundera på nästa digitala steg?

Låt oss ta en kaffe och resonera kring dina behov.

Copyright © 2025 ahfeldt. All Rights Reserved.